Meestal kom je in aanraking met motorcross omdat je iemand kent die het ook doet of omdat je het op TV gezien kunt hebben. Het lijkt je leuk om eens te proberen en misschien ben je wel ergens op een opstapdag geweest om het te mogen proberen. Vanaf dat moment zit het in je bloed en raak je het nooit meer kwijt ūüôā

Maar crossen is wel wat anders dan gaan voetballen, je hebt nogal wat nodig voordat jet op een circuit kunt gaan rijden.

Wat heb je nodig om te crossen?

Iedereen weet dat motorcross een duurdere sport is, helemaal het opstarten ervan. Je hebt alles nodig, omdat je niets hebt. Natuurlijk het belangrijkste: een crossmotor.
Het kopen van een nieuwe crossmotor is uiteraard het veiligst maar meteen ook het duurste. Je hebt de garantie dat de motor in orde is en je hebt garantie. Maar je hebt ook een nieuwe motor aangeschaft en misschien is het toch wel niet zo leuk als je dacht….

Wanneer je een motor tweedehands koopt is het belangrijk dat je dat bij een vertrouwde plek doet. Ook winkels hebben gebruikte en misschien kun je wel iets afspreken dat je garantie hebt. Wat moet je weten van een tweedehandse motor.

  • Is er een onderhoudshistorie?
  • ¬†Is de prijs niet te mooi om waar te zijn?
  • Ziet alles er betrouwbaar uit?
  • Loopt de motor goed en is er geen speling op de onderdelen en lagers?
  • check het serienummer (i.v.m. gestolen motoren als je particulier koopt)

We snappen dat als je nog nooit een motor gekocht hebt dit moeilijk is, neem dan iemand mee die er meer van weet.

Crosskleding en protectie

Naast de motor is het zaak om alles op het gebied van kleding en beschermingvoor elkaar te hebben. Zo moet je een crosspak, helm, crossbril, handschoenen, bodyprotector en laarzen hebben. Ook hier is het uiteraard leuk om alles nieuw te kopen, je hebt in alle prijsklasse en merken mogelijkheden. Uiteraard is er ook heel veel op de tweedehandse markt te koop, qua kleding en laarzen en protectie is dat geen probleem maar zorg wel dat je een nieuwe helm koopt of een helm van wie je weet dat die nog veilig is. Laat je hierin adviseren door crossers of winkels die dit verkopen.

Vervoer

Oke nu heb je een motor en kleding, nu moet je nog naar het circuit kunnen komen. We zien hierin van alles voorbij komen. Mensen zetten de motor op een gewone aanhanger, een crosiaanhanger, in een Bus, in een Caravan, in een Camper en zelfs met een aanhanger achter fiets of brommer. Mocht je dit allemaal niet hebben dan kun je niet naar het circuit komen omdat je met een crossmotor niet over de weg mag.

Motocross verzekering en licenties

Om te mogen crossen op een motorcross circuit is het belangrijk om een licentie te hebben, zonder licentie mag je niet de baan op. Je hebt op dit moment twee bonden waar je een licentie aan kunt vragen dit zijn de KNMV en bij de MON. Met deze licenties kun je crossen op een circuit, de keuze maak je vaak naar aanleiding van waar een baan bij aangesloten is bij of de KNMV of MON of beide bonden.

Ongeacht welke bond je kiest moet je voordat je een licentie mag aanschaffen een motorcross cursus volgen. Dit kan bij de bonden, daar moet je voor betalen. Sommige clubs hebben dit al standaard in hun lidmaatschap zitten. Deze cursus bestaat uit theorie en praktijk gedeelte.

Vraag bij het circuit waar jij wilt crossen welke licentie voor jouw geschikt is en of je bij hun het certificaat kunt komen behalen.

Waar kan je crossen?

Op zoek naar een crossbaan in de buurt, kijk dan op https://crossbanen-nederland.nl/ voor alle crossbanen die er zijn in Nederland.
Let goed op wanneer de crossbaan open is en wat de voorwaarden zijn. Er zijn banen waar je alleen kunt gaan rijden als je een lidmaatschap aanvraagt en er zijn banen waar je lid moet zijn en bij elke training toch nog moet betalen en er zijn banen waar je altijd kunt komen rijden en daar betaal je dan per training voor. Alle banen hebben andere openingstijden, je ziet dan ook vaak dat je bij meerdere banen lid wordt om af te kunnen wisselen tussen bijvoorbeeld een harde en een zachte baan.

Bij het maken van een keuze voor een circuit raden we ook aan om te kijken wat een club je biedt. Bijvoorbeeld openingstijden, trainingen, trainers etc.

Wat moet je doen om te kunnen blijven crossen?

Zorgen dat je je niet blesseert, houdt je koppie erbij en het onderhouden van je motor is belangrijk. Wacht niet tot je motor vastloopt of er grotere problemen ontstaan. Controleer bij het schoonmaken van je motor alle technische onderdelen en houdt de uren bij van je zuiger en olie. Voorkom hiermee duurdere reparaties. Denk aan zand in het blok door slecht bijgehouden lucht filter. Of niet tijdig opmerken van slijpsel in je olie bij oliewissels en meer stuk gaat.

Kosten

Dat is moeilijk in te schatten omdat elke motor en rijder anders is. Rijdt je heel veel dan komen er ook sneller kosten. Jeugdmotor is weer anders dan een grotere motor. We geven hier een voorbeeld van een 125cc. Moet er wel bij vermelden dat de motoren sinds Corona wel duurder zijn geworden, ook de onderdelen ivm schaarste.

  • lidmaatschap club, en licentie ongeveer 250 euro per jaar
  • om de 20 uur nieuwe zuiger a 100 euro
  • 5 liter benzine per uur ongeveer
  • knappe 125cc , 1200 – 1400 euro.
  • kleren 200 – 400 euro.
  • Nieuwe band rond de 50 euro
  • ketting en tandwielen rond de 150 euro

(dit zijn uiteraard indicaties die kan veel hoger of lager uitvallen, gaat erom dat je een idee krijgt)

Hoe nu verder

Nog steeds enthousiast? 

Kijk dan eens rond op onze website wat we te bieden hebben voor onze leden.

Dan nog steeds enthousiast?

Meld je aan via lidmaatschap op de website en wij nodigen je uit om het motorcross certificaat te komen behalen. Dan wordt daarna bekeken of je de baan op kunt zonder  begeleiding en als dat allemaal kan begint het mooie avontuur op de motor. Gedurende het jaar kun je bij ons 6 gratis trainingen komen volgen en door het jaar heen zijn er trainers op de baan.

Het allerbelangrijkste van motorcross is dat je er plezier in hebt en is dat niet op de motor dan mag je altijd komen kijken en genieten.

Heel veel plezier gewenst!